آمریکا کنترل ترافیک هوایی فرودگاه کابل را در دست می گیرد

این مطلب را با دوستان تان شریک سازید

وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه مشترک با وزارت دفاع این کشور از تامین امنیت فرودگاه بین المللی حامد کرزی در کابل به وسیله ارتش ایالات متحده خبر داده است.

وزارتخانه های امور خارجه و دفاع آمریکا در بیانیه مشترک خود گفته اند که نظامیان آمریکایی کنترل برج مراقبت و مدیریت پروازها را هم بر عهده خواهند گرفت.

هم زمان، بیشتر از ۶۰ کشور جهان با صدور یک بیانیه مشترک خواهان برقراری امکان ”خروج امن و منظم شهروندان خارجی و افغان ” از افغانستان شده اند.

ورود طالبان به کابل با هجوم صدها نفر از شهروندان کابل به فرودگاه کرزی همراه بوده و گزارش ها بیانگر ایجاد هرج و مرج بر روی باند فرودگاه است.

این در حالیست که پروازهای مسافربری این فرودگاه به حالت تعلیق درآمده اند.رد شدن از پست Twitter, 1

پایان پست Twitter, 1

بر اساس بیانیه مشترک وزارتخانه های امور خارجه و دفاع آمریکا، نظامیان این کشور با تامین امنیت فرودگاه کابل، شرایط را برای خروج امن شهروندان ایالات متحده و متحدان این کشور از أفغانستان فراهم خواهند کرد.

پیش تر، وزارت دفاع آمریکا از افزایش تعداد سربازان اعزامی به افغانستان به ۶۰۰۰ نفر خبر داده بود.

این در حالی است که وزارت امورخارجه آمریکا از تخلیه سفارت این کشوردر کابل و انتقال همه کارکنان آن به فرودگاه حامد کرزی خبر داده است.

پانصد نفر از این افراد یکشنبه از افغانستان خارج شدند.

ترکیه و بعضی از کشورهای غربی دیگر هم دیپلمات های خود را به فرودگاه کابل منتقل کرده اند.

بر اساس بیانیه وزارتخانه های خارجه و دفاع ایالات متحده، هزاران شهروند آمریکایی، شهروندان افغان همکار نظامیان ایالات متحده و خانواده هایشان طی روزهای آینده از این فرودگاه به خارج از افغانستان پرواز خواهند کرد.

در این بیانیه همچنین از تسریع در رسیدگی به پرونده افغان های واجد شرایط دریافت روادید ويژه مهاجرت خبر داده شده است.

بر این اساس، افرادی که بررسی سابقه شان انجام شده، به طور مستقیم به آمریکا منتقل خواهند شد و دیگر متقاضیان واجد شرایط هم به کشورهای ثالث منتقل خواهند شد.

برقراری امنیت

ایالات متحده به همراه کشورهایی مانند کانادا، بریتانیا، آلمان، شیلی و قطر در بیانیه مشترک خود بر برقراری امکان خروج شهروندان خارجی و افغان از افغانستان تاکید کرده اند.

بیانیه مشترک این کشورها در پی سقوط حکومت افغانستان و اعلام پیروزی طالبان منتشر شده است.

بر اساس این بیانیه، کسانی که در سراسر افغانستان در قدرت هستند، مسوول حفاظت از جان و مال شهروندان هستند و باید فورا نسبت به برقراری امنیت و نظم عمومی اقدام کنند.

این کشورها همچنین خواستار باز ماندن جاده ها، فرودگاه ها و گذرگاه های مرزی شده اند.

امضاکنندگان بیانیه همچنین بر آمادگی خود برای کمک به مردم افغانستان تاکید کرده اند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *