تنش میان افغانستان و پاکستان؛ اشرف غنی و عمران خان در تاشکند دیدار کردند

این مطلب را با دوستان تان شریک سازید

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان امروز در حاشیه کنفرانس بین‌المللی آسیای مرکزی و جنوبی در اوزبکستان با عمران خان نخست وزیر پاکستان دیدار کرده است.

در این دیدار وزرای خارجه هر دو کشور و ژنرال فیض حمید، رئیس سازمان اطلاعات نظامی پاکستان ( ISI) نیز شرکت داشتند.

پیش از این دیدار آقای غنی، در جریان سخنرانی‌اش در کنفرانس تاشکند گفت که حدود ۱۰ هزار جنگجوی جهادی خارجی اخیرا به افغانستان آمده‌اند و در کنار طالبان می‌جنگند.

او گفت: “برآوردهای اطلاعاتی نشان می‌دهد که در یک ماه گذشته بیشتر از ده هزار جنگجو از پاکستان و دیگر مناطق به افغانستان آمده‌اند و همچنین ناظران بین‌المللی هم گفته‌اند که رابطه طالبان با تروریستان بین‌المللی قطع نشده است.”

آقای غنی گفت که نخست وزیر عمران خان و ژنرالان پاکستانی بارها به او گفته بودند که تسلط طالبان بر افغانستان را به سود پاکستان نمی‌دانند و وعده داده بودند که از تمام نفوذ خود استفاده می‌کنند تا طالبان را متقاعد بسازند که به راه حل سیاسی تن دهند،اما به گفته او برخلاف، همان شبکه‌هایی که در پاکستان از طالبان حمایت می‌کنند، “حالا آنها آشکارا ویرانی‌های ناشی از حملات طالبان در افغانستان را جشن می‌گیرند.”

اما عمران خان نخست وزیر پاکستان به سخنان آقای غنی واکنش تندی نشان داد و گفت که پاکستان بارها طالبان را تحت فشار قرار داده است تا بر سر میز مذاکره حاضر شوند.

عمران خان گفت که هدف او از سفر به کابل در ماه نوامبر گذشته این بود که به پاکستان در زمینه صلح افغانستان به عنوان یک کشور دوست دیده شود.

آقای خان گفت کشورش تلاش زیادی کرده است تا طالبان را به مذاکره ترغیب کند. او می‌گوید: “ما در پاکستان به جز عملیات نظامی علیه طالبان، تمام تلاش خود را کرده‌ایم تا آنها بر سر میز مذاکره بیایند و یک راه حل سیاسی در افغانستان پیدا شود.”

آقای خان افزود: “سرزنش کردن پیهم پاکستان برای آنچه در افغانستان می‌گذرد، بسیار غیرمنصفانه است.”

غنی

این اظهارات در کنفرانس اوزبکستان در حالی ابراز شد که وزارت امور خارجه پاکستان گفته قرار است یک کنفرانس دو روزه در مورد صلح افغانستان در اسلام آباد برگزار کند که رهبران سیاسی افغانستان برای شرکت در آن دعوت شده‌اند.

قرار بود این کنفرانس از ۵ تا ۷ ژوئیه برگزار شود، اما طرف افغانستان خواسته که کنفرانس پس از عید قربان برگزار شود.

اکنون وزارت خارجه پاکستان گفته است که تاریخ کنفرانس بعداً تعیین خواهد شد.

عبدالله عبدالله، حامد کرزی، گلبدین حکمتیار و محمد محقق از جمله کسانی هستند که در این کنفرانس دعوت شده‌اند.

رئیس جمهور اشرف غنی همچنین در حاشیه کنفرانس بین‌المللی آسیای مرکزی و جنوبی، با شوکت میرضیایف رئیس جمهور کشور میزبان و نمایندگان ایالات متحده ، هند و ترکیه و همچنین وزرای خارجه شرکت‌کننده در این اجلاس دیدار کرد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *