بایدن: آمریکا حمایت از حملات ائتلاف عربستان و امارات به یمن را متوقف می‌کند

این مطلب را با دوستان تان شریک سازید

آمریکا پس از ۶ سال حمایت از ائتلاف به سرکردگی عربستان، کمک‌های نظامی و اطلاعاتی به حملات این ائتلاف علیه حوثی‌ها در یمن را متوقف می‌کند. جنگ یمن تاکنون ۱۱۰ هزار قربانی بر جای گذاشته که بخش بزرگی از آنها کودکان و غیرنظامیان این کشور بوده‌اند.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری جدید آمریکا، که روز پنجشنبه، ۴ فوریه – ۱۶ بهمن، به وزارت خارجه این کشور رفته بود گفت همزمان با قطع کمک‌های نظامی و فروش تسلیحات پیشرفته به ائتلاف عربستان در یمن، بنا دارد به ریاض در دفاع از خود در برابر حملات موشکی که به گفته آقای بایدن «با استفاده از تسلیحات ایرانی» است، کمک کند.

او ظهر پنجشنبه در حضور کارمندان وزارت خارجه و سفرای آمریکا که به صورت مجازی در این جلسه حضور یافته بودند گفت: «به جهان بگویید آمریکا – به میز دیپلماسی- بازگشته است».

پس از آن که شورشیان حوثی در یمن عبدربه منصور هادی، رئیس جمهوری این کشور را در سال ۲۰۱۳ سرنگون و ناچار به خروج از کشور کردند، عربستان سعودی در راس ائتلافی متشکل از ۸ کشور عربی با حمله به حوثی‌ها تلاش کرد تا قدرت را به آقای منصور هادی که به ریاض پناه برده بود بازگرداند.

این جنگ در ۶ سال گذشته علاوه بر کشته شدن بیش از ۱۰۰ هزار نفر، به آوارگی میلیون‌ها یمنی و به گزارش سازمان ملل متحد منجر به شکل‌گیری «بدترین فاجعه انسانی» قرن شده است.

قحطی و گرسنگی یمن را فرا گرفته و تصاویر کودکان نحیف این کشور در چند سال گذشته بارها حامیان حقوق بشر و مقام‌های سازمان ملل متحد را برافروخته است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *