نهاد مدافع آزادی رسانه‌ها: کمک ناتو به حکومت افغانستان به حمایت از آزادی بیان مشروط شود

این مطلب را با دوستان تان شریک سازید

نی، که یک نهاد مدافع رسانه‌های آزاد افغانستان در آستانه برگزاری کنفرانس ورشو خواسته است تا کمک‌های ناتو به حکومت افغانستان به حمایت از آزادی بیان و دسترسی آزاد به اطلاعات مشروط شود.

صدیق‌الله توحیدی رئیس سازمان نی به خبرنگاران گفت که سران کشورهای عضو ناتو در این اجلاس که روز هشتم و نهم جولای در ورشو، پایتخت لهستان برگزار خواهد شد، باید کمک‌های خود به حکومت افغانستان را مشروط به شرط‌های خاصی کند.

او گفت: “جامعه رسانه‌ای افغانستان از سازمان ناتو تقاضا می‌کند تا تمامی مساعدت‌های این سازمان بر مبنای شرایط مشخصی از جمله حمایت حکومت افغانستان از آزادی بیان، دسترسی آزاد به اطلاعات و ارزش‌های بنیادین دموکراسی باشد.”

آقای توحیدی دو شرط مشخص را در این مورد برشمرد، اول اینکه از حکومت افغانستان خواسته شود که عاملان خشونت علیه خبرنگاران را مجازات کند و دوم از رسانه‌های آزاد حمایت مالی و معنوی به عمل آورد.

او افزود که سران کشورهای عضو ناتو باید بررسی کنند که حکومت افغانستان تا چه حدی تعهداتی را که در

کنفرانس لندن در قوس/آذر ۱۳۹۳ برعهده گرفته بود تا کنون عملی کرده است.

رئیس نی تأکید کرد که حکومت افغانستان باید تعهدات خود را در راستای تحکیم مولفه‌های دموکراسی مانند حق دسترسی آزاد به اطلاعات، حمایت از رسانه‌های خصوصی و نیز اصلاح نظام انتخاباتی، برگزاری انتخابات و مبارزه با فساد عملی کند.

آقای توحیدی افزود که از جانب افغانستان در برگزاری اجلاس ورشو نهادهایی دخالت دارند که خود به اشکال گوناگون و غیرمستقیم در پی اعمال “سانسور و محدودیت” در فعالیت‌های رسانه‌ای در افغانستان هستند.

با نزدیک شدن زمان برگزاری اجلاس ورشو، نهادها و گروه‌های مختلف در پی اعمال فشار بر حکومت افغانستان برآمده‌اند تا به مسائل داخلی بیشتر توجه کند.

دیروز سازمان دیدبان شفافیت بر

فساد در نهادهای امنیتی و دفاعی انگشت گذاشت و آن را خطر اصلی در افغانستان عنوان کرد. این سازمان از حکومت خواست که به این امر توجه جدی کند.

پیشتر از آن یک مجموعه از فعالان سیاسی و اجتماعی موسوم به جنبش روشنایی گفتند که این اجلاس را به “دادگاه بین‌المللی” برای محاکمه حکومت وحدت ملی تبدیل خواهند کرد، چرا که خط انتقال نیروی برق وارداتی موسوم به ۵۰۰ ترکمنستان را از بامیان نکشیده است.

در مقابل، حنیف اتمر مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری دیروز (14 سرطان/تیر)

اعلام کرد حکومت با طرح شش خواست مشخص به این اجلاس می‌رود که عمدتاً شامل درخواست کمک برای تقویت و تجهیز نیروهای مسلح افغانستان است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *